Myntsamlande och IT, del 2

Ingemars Myntsida 1999-10-10

Numismatiken på Internet har haft en relativt lugn utveckling det senaste året. Sedan Svenska Numismatiska Föreningen startade sin hemsida 1996 har ett antal sidor dykt upp, men inte mycket mer har hänt. Det finns fler sidor idag än för ett år sedan. Problemet idag är inte bristen på hemsidor utan bristen på utveckling. Internet är idag inte bara ett forum för information det är en del av samhället.

Idag utför jag alla mina banktjänster via Internet. Likaså köper jag en stor mängd produkter på internet. Nu är det kanske inte alltid så att själva köpet sker på internet, men på "nätet" hittar jag den produkt som passar mig bäst, både vad gäller kvalitet och pris. Den nya bilen hittades på "nätet", likaså sista boken, skivan, resan... (ja listan kan göras lång). Myntsamlandet har också fått en renäsans. Efter några slummrande år är åter mitt intresse på topp. Tacka internet för det.

Vad har hänt sedan SNF presenterade sig på Internet? Samma år startades företaget Excite, ett företag experter på internet och inte mycket mer. Nu omsätter företaget inte några större summor och vinsten är under noll, ja till och med ett rejält minus. För hundra år sedan startades företaget Volvo, ett företag med ett inarbetat varumärke sedan åtminstone 50 år. Ett företag med enorm omsättning och en gigantisk vinst. Nu föll det sig inte bättre att båda företagen var till salu samtidigt 1999. De såldes för samma pris! Varför? Internet är framtiden.

Vi myntsamlare ligger efter. Inte är "glad fortsättning på 1998" det jag förväntar mig när jag i sommarhettan 1999 sätter mig vid datorn och surfar in på en mynthandlares hemsida, lika föga upphetsande är att se en handlares sålda lager. Internet är så mycket mer. Från att ha varit ett informationsmedia, som egentligen bara ersatte det tryckta materialet, har internet skapat en ny dimension. Lyssnade för lite sedan till chefen för en av de större internetbankerna i Sverige. En vanlig bank som valde att också presentera sig i det nya mediet. Vad har hänt? Prognoser talar om snart en miljon kunder och detta för en affärsidé bara ett par år gammal. Varför? Jo, man lyckas skapa ett mervärde för kunden. Transaktionerna på nätet är i princip gratis, du kan göra dem när det passar dig och oavsett var du befinner dig. Dessutom kan det "interaktiva" internet ge kunden precis den service och information han eftersöker.

För mynthandeln ett perfekt medie. Med världen som bas skulle säkert omsättningshastigheten på lagret kunna fördubblas. Mynt är lätta att exponera, likaså är de lätta att leverera, inga ekmöbler direkt. Idag "surfar" en majoritet av svenska folket på Internet, bland dessa massor med småsamlare och inte minst den unga generationen. Besöker ofta auktioner och mässor, tyvärr måste jag konstatera att återväxten inte är den bästa. På internet däremot möter jag en ny generation samlare.

Jag är övertygad om att vi kan göra mycket mer för myntsamlandet på Internet. Mer artiklar och amatörvetenskapliga rön har en klar plats på "nätet". Det är först när vi delger andra vår kunskap som vi kan få respons på den. En respons som ofta är ett måste för att komma vidare.

Hittade nyligen en intressant "site" med interaktivitet som dessutom har anknytning till myntsamlande, bamba.nu (du hittar den på min länkförteckning). En auktionssite där auktionen pågår dygnet runt och med en strid ström av nya objekt. Du bjuder eller lägger in ett nytt objekt med några få knapptryckningar. Kan det vara enklare?

Här hittar Du Myntsamlande och IT del 1

(Ingemars Myntsida)